Mobiel betalen onveilig? Mythe ontrafeld.

Mobiel betalen is aan een sterke opmars bezig. Een recent onderzoek van Visa heeft uitgewezen dat 51% van de Belgen hun smartphone, tablet of smartwatch gebruiken als betaalmiddel. Bij online winkelen ligt dat percentage op 65%.

Ondanks het stijgend gebruik van smart devices om betalingen uit te voeren, lijkt mobiel betalen zich nog niet volledig te hebben ontdaan van de hardnekkige perceptie rond hoge veiligheidsrisico’s. Dat kan best vervelend zijn, want als handelaar wil je natuurlijk betaalmethoden aanbieden waar je klanten volledig op vertrouwen. Daarom delen we graag een aantal inzichten en tips.

Mobiel betalen, wat is dat?

Mobiel betalen is elke vorm van betaling waarbij een smart device wordt gebruikt als betaalmiddel. Of nog eenvoudiger gesteld: elke betaling die tegenwoordig niet met een fysieke bankkaart of cash geld gebeurt. Mobiel betalen kan zowel in een fysieke winkel als online.

Hoe werkt het?

Fysieke winkel
Betalen met een smartphone in een fysieke winkel kan:

  • via een QR-code. Je klanten scannen een QR-code in die beschikbaar is op een sticker aan de betaalterminal/kassa in de winkel of op je smartphone via je banking app of de app Payconiq by Bancontact.
  • via e-wallet met NFC. Betalen met een smartphone kan ook door fysieke bankkaarten toe te voegen in een digitale portemonnee (ook wel “e-wallet” genoemd). Betaalapps zoals Google Pay, Apple Pay, Garmin Pay en Fitbit Pay maken hierbij gebruik van de NFC-technologie, waarbij NFC staat voor Near Field Communication. Hoe gebeurt het? Eerst opent je klant zijn of haar betaalapp naar keuze en plaatst de smartphone dicht genoeg tegen de betaalterminal. Zodra de nodige betaalgegevens zijn uitgewisseld tussen de betaalterminal en de smartphone, kan je klant de betaling bevestigen. Dit gebeurt al dan niet met een pincode of biometrisch gegeven zoals een vingerafdruk of gezichtsherkenning, afhankelijk van het te betalen bedrag.

Online shoppen
Betalen met een smartphone kan ook voor online shoppen. Herinner je jou die tijd waarbij we onszelf voor zowat elk aankoop online uit de zetel moesten sleuren op zoek naar de bankkaartlezer, ook al ging het om een klein bedrag? Tegen de tijd dat je die gevonden had, was de sessie meestal vervallen.

Gelukkig gebeurt het online shoppen tegenwoordig dikwijls zonder bankkaartlezer en rechtstreeks via de banking app, Payconiq of andere betaalapps op de smartphone van de gebruiker. De klant wordt dan automatisch naar het betalingsscherm van de app geleid waar hij of zij de betaling kan bevestigen met een pincode of biometrisch gegeven.

Hoe veilig is mobiel betalen?

Mobiel betalen vs cash geld
Voor alle vormen van elektronische betalingen geldt dat hoe minder cash geld in je zaak, hoe kleiner de risico’s op diefstal en verlies. Elektronische betalingen zijn ook een krachtig wapen in de strijd tegen fraude, doordat er minder vals geld in omloop is en dragen bovendien om hygiënische redenen bij tot een betere bescherming dan cash geld. Maar dat is lang niet alles. Mobiel betalen is immers veiliger dan klassieke kaartbetalingen.

Mobiel betalen vs kaartbetalingen
Bij diefstal van een fysieke bankkaart heeft de oplichter rechtstreeks toegang tot waardevolle informatie zoals het betaalkaartnummer (ook wel “PAN” genoemd) dat bestaat uit maximaal 19 cijfers of de CVC/CVV-code bij kredietkaarten. Hiermee kan er al flink wat schade worden aangericht.

Bij diefstal van een smart device daarentegen moeten de daders extra beveiligingsbarrières zien te doorbreken. Zo moeten ze eerst het gestolen toestel openen. Smartphones en tablets zijn meestal vergrendeld met een persoonlijk cijferpin of biometrisch gegeven. Na enkele verkeerde pogingen wordt het toestel meestal geblokkeerd.

Als dat lukt, moeten ze nog aan de betaalgegevens zelf geraken. Mobiele betaalapps beantwoorden aan de strengste veiligheidsnormen. Elke app is beveiligd met een eigen verificatiecode dat op haar beurt bestaat uit een pincode of biometrisch gegeven.

Veiligheidsmanagementsystemen
Verder draait alle betalingsverkeer op uiterst beveiligde netwerken waarop alle data via uiteenlopende beveiligingsmiddelen wordt versleuteld. Dit geldt evenals voor mobiel betalen in een fysieke winkel. Alle informatie tussen de smartphone van je klant en je betaalterminal wordt beschermd dankzij gegevensversleuteling.

Niet alleen de banken, maar ook andere spelers in het betaallandschap zetten alles in op veiligheid. Kaartleveranciers zoals Visa en Mastercard ontwikkelen zelf beveiligingssystemen die verdachte activiteiten kunnen opsporen en zo nagaan of jij het echt bent.

Betaalapps blokkeren vanop afstand
Bij diefstal of verlies van een smartphone, kan je klant net zoals voor een bankkaart, zijn of haar e-wallet blokkeren via Card Stop op het nummer 078 170 170.

Kortom, mobiel betalen is betrouwbaar en veiligheidsincidenten gebeuren vaak als gevolg van menselijke fouten of nalatigheid. Net zoals voor kaartbetalingen of cash geld, is het aanbevolen om een smart device met de nodige voorzichtigheid en gezond verstand te gebruiken.

Wij vatten hier enkele tips samen:

  • Wees waakzaam met het gebruik van je smart device en vergrendel die met een sterke pincode of biometrisch gegeven (vingerafdruk of gezichtsherkenning).
  • Ga zorgvuldig om met het downloaden van apps, gebruik enkel officiële apps en surf uitsluitend op beveiligde netwerkverbindingen.
  • Deel nooit je persoonlijke gegevens en bankcodes via e-mail, sms of telefoon.
  • Ook al word je automatisch afgemeld van de betaalapp wanneer je deze niet meer gebruikt, sluit telkens het venster van je betaalapp.
  • Raadpleeg regelmatig je uitgaven op je app, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
  • Blokkeer onmiddellijk je e-wallet via Card Stop op het nummer 078 170 170 bij diefstal of verlies van je smart device.

Naast veiligheid, wat zijn de voordelen van mobiel betalen?

Hoe ruimer het aanbod aan betaalmogelijkheden, hoe meer keuze je klanten hebben en hoe hoger je omzet als handelaar. Je hoeft niets extra aan te kopen om mobiel betalen mogelijk te maken. Betalen met smart devices brengt geen extra kosten, noch voor jou, noch voor je klanten.

Een snellere betaalverwerking betekent minder lange wachtrijen en tijdverlies en dus meer gemak en comfort. Mobiele betaalapps zijn altijd en overal toegankelijk, wat ook een betere controle over de uitgaven toelaat.

Een vraag over elektronische betaaloplossingen?
Contacteer ons!